Home

Rondreis Canada 2019

Canada 2019

Dinsdag 27 augustus

Met iets vertraging komt de groep ‘s avonds aan op Calgary. We eten even wat en halen onze huurauto’s op. Na de lang vlucht is iedereen klaar om te slapen.

Woensdag 28 augustus

We beginnen met een bezoek aan een tuinbouwbedrijf in de omgeving van Lethbridge. Ze verbouwen oa aardbeien, broccoli, bloemkool. In de kassen paprika.Ze verbouwen voornamelijk aardbeien die de klant zelf kan komen plukken (u—pick). Daarnaast verkopen ze op de markt en restaurants via een tussenbedrijf. Bepalen zelf de prijs en hoeveelheid van het product. Hierna mogen we een kijkje nemen in de riante verzameling van 1-cilinder trekkers.

De hutterite kolonie die vanmiddag op het programma staat is een van de ca. 300 koloniën in Canada.

Albert ontvangt ons en vertelt iets over zijn kolonie.

Hutterites is een geloofsgemeenschap die hun oorsprong heeft in Oostenrijk en later via Rusland in Canada zijn gekomen.

Op de kolonie leven zo’n 100 personen. Kinderen worden thuis onderwezen en op hun 15e gaan ze op de boerderij werken

Op het bedrijf hebben ze 8000 ha graan in een omtrek van 40 minuten rondom de kolonie. Mannen werken op het land en in de stal (varkens, kippen , koeien). De vrouwen verzorgen het groente en fruit, de keuken en tuin

Ze zijn aan het  combinen  met 8 combines, indrukwekkend om te zien

Donderdag 29 augustus

Vanochtend zijn we bij een Nederlandse akkerbouwer die met zijn gezin in de beginjaren 2000 uit Groningen naar hier is gekomen met  4 kinderen. Twee ervan werken op de boerderij plus nog 4 man personeel.

Ze hebben 1250 ha eigendom en 250 ha vaste pacht.

Ze verbouwen voornamelijk aardappels (russet burbank). Om te mogen telen moet je lid zijn van de Growers Assocciation en hebt een contract nodig bij de fabriek. Ze leveren de aardappels op contract aan de fabriek.

Aardappelopslag is in verschillende bins, allen met luchtbevochtiging.

Na de lunch bezoeken we snel een aantal dealers in het dorp, en met een beetje uitloop komen we aan op de feedlot in de omgeving van Taber. Hierontmoeten we de Nederlandse manager die hier sinds begin 2000 woont. De capaciteit is op zijn max 15.000 stuks.

De mesterij met black en red angus, hereford, charolais, limousine, krijgt het vee binnen op 300 kilo en ze mesten af tot ongeveer 800 kilo.

Ze komen het meest van de veemarkt of een andere lot. Ze krijgen een rantsoen van mais, graan en patatresten. Vlees gaat naar Cargill, bestemd voor McDonald’s restaurants wereldwijd.

De koeien lopen hier het hele jaar buiten.

De feedlot werkt als een soort loonbedrijf; kunt hier je dieren neer zettten, daarna zelf verkopen of laten verkopen.

Vrijdag 30 augustus

In Fort McLeod bezoeken we een Nederlandse akkerbouwer.

De familie verbouwt op 69 ha (in 1 blok) Timothee, Gerst, luzerne, koolzaad. De gerst gaat naar de feedlot, koolzaad wordt aan de fabriek verkocht en verwerkt tot slaolie en margarine. Gerst en koolzaad verkopen ze staande.

Timothee gras is het belangrijkste gewas. Ze verkopen het Timothee hooi in pakken aan Green Perry, ze verkopen het zaad niet.

Het gras heeft kwaliteits categorieën, Supreme, premium, choice en standaard. Mindere kwaliteit wordt ook afgenomen. Premium voor racepaarden, mindere voor vee. Prijzen lopen van 320 dollar per ton tot 200 dollar per ton.

De locatie heeft een woestijnachtig klimaat en er valt gemiddeld 450 mm regen per jaar.

Voor beregening pompen ze water vanaf de nabij gelegen rivier 60 meter omhoog naar de pivots. Beperking in water opname per jaar en een maximum pper minuut

Als afsluiter rijden we nog even naar de hooischuur een van de (nieuwe) pompen welke het water oppompt naar de pivots

Na dit leuke bezoek zitten de bedrijfsbezoeken eer voor de komende dagen weer op.

We stoppen in Lethbridge nog even bij Buffalo Jump. Buffalo jump is een kloof waar jagers vroeger de buffels over heen joegen door middel van vermommingen, een effectieve manier om buffels te doden en te gebruiken voor het eten en hun huiden.

Morgen vervolgen we onze weg richting de natuurparken.

Zaterdag 31 augustus

Waterton National Park is het meest zuidelijk gelegen park van Canada en grenst aan Amerika. We trekken de wandelschoenen aan en maken een wandeling langs het meer en een korte klim naar de watervallen.

Een aantal wegen is hier nog afgesloten vanwege de brand van 2 jaar geleden.

Zondag 1 september

Het is mistig vanochtend, maar we rijden naar Banff en Lake Louise en hopen op mooi weer.

Het regent hier en daar, ook bij Lake Louise. We wagen ons toch op de route naar het meer. Ondanks het mindere weer blijft het park indrukwekkend.

Maandag 2 september

Na een ontbijt in de slaapkamer en keuken, vertrekken we vroeg naar Yoho en Jasper National park want we hebben vandaag erg veel kilometers voor de boeg.

Er is tijd voor een aantal korte stops en we nemen de gondel omhoog naar ruim 2200 meter voor weidse uitzichten over het park.

Dinsdag 3 september

Vandaag weer een volle dag met schitterende bedrijven die we hebben bezocht.

Hartelijke ontvangst bij Nederlanders die een mooi melkveebedrijf hebben in de omgeving van Ponoka.

Van de koeien naar een melkgeitenbedrijf dat de eigen melk en van derden verwerkt tot o.a. heerlijke geitenkaas.

Tegen de avond rijden we naar Edmonton.

Woensdag 4 september

De dag begint bij een aardappelverwerkend bedrijf. Hier worden krielaardappeltjes verwerkt van diverse soorten. Eerder waren we de handige verpakkingen al tegengekomen in diverse supermarkten en in een eerdere rondreis door Canada hebben we gezien hoe ze werden geoogst (600 km verderop!).

Na dit bezoek rijden we even langs bij de site van Rich Bros waar volgende week een veiling wordt gehouden. Dan is het een uurtje rijden naar Pentagon Farm Center, een indrukwekkende dealer/importeur van diverse bekende Europese merken. We sluiten af bij de bizons. Voor ons een wat minder bekend vlees, maar erg populair omdat het mager is. Ons diner bestaat dan ook uit een flinke stoofpot bizon en dat gaat er goed in. In het hotel sluiten we de dag met een drankje in de geïmproviseerde kroeg.

Donderdag 5 september

In de omgeving van Lacombe is ook een Nederlandse loonwerker neergestreken die een mooi bedrijf met indrukwekkend materiaal heeft opgebouwd. Na dit mooie weerzien gaat de reis verder richting Calgary, want vandaag is helaas de laatste dag in Canada. Eén van de groep blijft nog een weekje om op bezoek te gaan bij een heel gastvrij echtpaar terwijl de rest helaas dit indrukwekkende land moet verlaten op weg naar een fris België / Nederland.

Blog door Arend Jan Blomsma en Lotte Kooiker, reisbegeleiding op deze reis door Canada