Grossglockner 2018
Op naar de top
Een 5-daagse reis die begon in Nederland en waarbij diverse musea in Duitsland werden bezocht en natuurlijk het wereldkampioenschap voor de Oldtimers op de Grossglockner in Oostenrijk.
Woensdag
We beginnen met een bezoek aan het museum van Kiemele, een handelaar die in de loop der jaren een heel bijzondere verzameling trekkers, legervoertuigen, vliegtuigen, treinen en andere zaken heeft verzameld. Je kijkt je de ogen uit en sommige machines zijn voor ons niet helemaal duidelijk waarvoor ze hebben gediend.
Donderdag
Een heel ander kaliber is het Bodensee museum. Hier staat alles keurig opgesteld en is alles tot in de puntjes gerestaureerd. De inrichting is mooi opgezet. Diverse trekkers uit de hele wereld zijn hier te zien, maar ook mooie opstellingen als een smederij, werkplaats, caravan etc. zijn te bewonderen. Sommigen van ons konden er niet genoeg van krijgen, anderen kozen ervoor om te genieten van heerlijke koffie in het zonnetje.Via een schitterende route langs de Bodensee rijden we richting ons hotel in de omgeving van het kasteel Neuschwanstein.
Vrijdag
Het is een flinke klim om alle wenteltrappen naar boven te nemen voor de start van de rondleiding in het kasteel Neuschwanstein, maar het is zeker de moeite waard. Wat een luxe. Kijk naar de foto’s en oordeel zelf. Tegen de middag komen we aan in Brück. Daar is de finish van de tijdrit die vanmiddag wordt gereden en in het dorp wordt al flink feest gevierd in de grote feesttent. Wij bekijken diverse trekkers, maar moeten op tijd verder naar ons hotel hoog op de Hochalpstrasse.
Zaterdag
Vroeg op om tijdig onze parkeerplaats bij de finish te bereiken. Vandaag wordt de grote tocht gereden met de vele haarspeldbochten. Jaarlijks mogen aan dit wereldkampioenschap 500 oldtimers meedoen. Hele families rijden mee en het is volop genieten van de schitterende trekkers, sfeer en uitzichten. Trekkers komen soms met moeite boven, of stranden in de laatste bochten. Lang staan ze niet stil, want er is altijd wel iemand met een sleepkabel om ze omhoog te helpen. Tegen de middag wordt de weg weer vrijgegeven en mogen de trekkers, en ook wij, weer naar beneden. We rijden nog een flink stuk door, want morgenvroeg moeten we alweer op tijd bij Unimog zijn.
Zondag
Bij Unimog krijgen we een zeer uitgebreide rondleiding van een man die vroeger bij Unimog in de ontwikkeling heeft gewerkt. Technische details vliegen voorbij en voor alle vragen wordt uitgebreid de tijd genomen om te antwoorden. Veel later dan gepland nemen we een Unimog burger en beginnen aan de lange reis naar Nederland.
Deze blog is geschreven door Eline Ter Haar. Reisleiding van deze reis: Jan Pelleboer en Eline Ter Haar.