Home
Volg ons
GO UP

Verslag Tasmanië & Australië

Van 19 november tm 8 december trekken we met een groep van 32 reizigers door Tasmanie en Australie om landbouwbedrijven, natuurparken en steden te bezoeken. De route begint op Tasmanie.

Een kort verslag van onze bezoeken en belevenissen.

Dag 1 – 21 november

Na een lange vlucht aangekomen in Melbourne. Een bijzondere stad. Groter dan verwacht en zeker moderner ontdekken we in de korte rondleiding. Onze chauffeur is fan van formule 1 en rijdt ons over een deel van het circuit waarna we naar Geelong worden gebracht. Hier stappen we op de boot die ons vannacht naar Tasmanië brengt.

Dag 2 – 22 november

Vroeg in de ochtend komt de boot aan en even later staan we bij teler Brandsema tussen de tomaten. In kassen groeien cherry-, snack- en trostomaten waarvan de planten wel 14 meter lang kunnen worden en regelmatig opgeknoopt worden.

Tasmanië is groter dan NL en heeft veel heuvels. Het is hier voorjaar en de natuur is schitterend. Genieten dus van de rit naar de grotten van Gunns Plains Caves. Het is soms flink bukken om door de nauwe gangen te gaan en de bijzondere druipsteenformaties zijn in 1 woord geweldig.

De reis gaat verder naar centraal Tasmanië. De heuvels worden steiler en de natuur verandert. Bij Cradle Mountain stappen we in kleine busjes en de gids vertelt veel over het ontstaan van dit natuurgebied ter grote van de Flevopolder. De geweldig ongerepte natuur is nog bijzonderder wanneer we een wandeling maken door het regenwoud.

Dag 3 – 23 november

Vandaag blijven we een beetje in de buurt van Launceston en bezoeken allereerst een veebedrijf met Angus koeien, fokstieren en schapen. Op 1500 ha verbouwen ze graszaad, aardappels, papaver, cichorei en nog een aantal gewassen.

Bij de grootste hazelnootteler krijgen we een interessante rondleiding en proeverij. We bezoeken de Cataract Gorge en sluiten de dag af bij een oud-veeboer/-akkerbouwer die nu een leuke wijngaard met kwaliteitsdruiven heeft. Hij vertelt enthousiast over zijn nieuwe vak. De wijn valt bijzonder in de smaak, zo ook het mooie uitzicht.

Dag 4 – 24 november

Dwars over het eiland

Om een beter inzicht te krijgen in het leven van bijzondere Australische dieren bezochten we een opvang. Zo leerden we meer over het leven van de wereldberoemde Tasmaanse Duivel, diverse kaketoes en natuurlijk de kangaroos. De Tasmaanse Duivel is de opruimer van het eiland. In een half uur vreet dit beest 40% van zijn eigen lichaamsgewicht waarbij de kaken 10 keer sterker zijn dan van een hond. Het vreet dode dieren en kan die op 3 km afstand ruiken. Onderweg zien we veel roadkills (dode dieren die zijn aangereden). Makkelijk voer, maar helaas moeten ze het daardoor zelf ook vaak ontgelden.  Later in de middag hebben we hoog door de boomtoppen gewandeld met een gids. Bomen zijn hier hoog, tot wel 90 meter en de oudste ruim 1300 jaar. Omdat morgen regen wordt verwacht, zijn we een dag eerder dan gepland naar Mount Wellington gereden om vanaf het hoogste punt van het eiland te genieten van een geweldig uitzicht over Hobart.

Dag 5 – 25 november

Vandaag een kleine wereld en regen. We hebben een grote kersen- en appelteler bezocht. De kersen worden onder dak verbouwd met netten tegen vogels en zijn voornamelijk voor export naar China. Het zijn speciale kersen van ruim 3 cm die als geschenk dienen bij onder andere Chinees nieuwjaar. Binnen 48 uur na het plukken liggen ze bij de consument in China. Van de boomgaard naar het sorteren en verpakken, op de vrachtwagen en van op de boot van Hobart naar Geelong – vervolgens met het vliegtuig naar China. Helaas viel de markt letterlijk in het water vandaag maar in Davenport scheen de zon bij de kaasmakerij. Nu pakken we de nachtboot terug naar Melbourne.

Dag 6 – 26 november

We zijn met de boot aangekomen op het vasteland in Melbourne en hebben vandaag de stad bekeken.

Melbourne van boven:

Maandag 27 november

We vertrekken uit Melbourne en volgen de Great Ocean road. We stoppen bij de beroemde Twelve Apostles.

Vanmiddag waren we bij een jonge biologische melkveehouder op bezoek. De koeien lopen heier het hele jaar buiten. De verste afstand tot de melkstal is 2,4 km en dat moet 4x per dag worden gelopen. Het bedrijf is volop in ontwikkeling en verwerkt het grootste deel van de melk zelf tot verse melk, kaas en zachte kaas met kruiden, die ze zelf naar Melbourne brengen.

28 november

We hebben vandaag een boerderij bezocht van een Nederlandse eigenaar met katoen, mais, tarwe, koolzaad en pistache noten. Een groot deel is beregend uit een gigantische opslag van 5300 megaliter.

Helaas was er aan het eind van ons bezoek zoveel regen dat de bus los moest worden getrokken.

29 november

Vandaag is ons geplande boerderijbezoek helaas niet doorgegaan vanwege de vele regen.

In plaats daarvan hebben we gekeken naar katoen verwerking, een museum en de fabriek van Serafin bezocht. Zij zijn producent en importeur van zaai- en grondbewerkingsmachines. We hebben ook een kijkje genomen bij de Fendt en Massey Ferguson dealer.

30 november

We hebben vandaag een Charolais fokker bezocht.

Ze hebben 350 stuks fokvee, in totaal 4000 stuks vee verdeeld over drie bedrijven en ze worden gekruist met Angus.

De roze Charolais met Angus geeft een zwarte koe. Een 1-jarige stier levert 11.000 Australische dollar op.

Er zijn 3 mensen werkzaam op het bedrijf. Loonwerkers doen het hooien. Ze kopen overig voer aan voor koudere winterdagen waar het ook wat kan sneeuwen. Zitten op 800 m hoogte.

Stieren en kruisingen gaan 100 dagen naar de feedlot om af te mesten en daarna wordt karkas gekeurd.

Vaarskalveren houden ze voor fokkerij, kruisingen worden zelf gemest en geslacht en ze kopen ook zuivere angus koeien aan voor fokkerij.

Een Kruisling heeft goede dooradering van het vlees.

Vrijdag 1 december en zaterdag 2 december

Blue Mountains en Sydney

Zondag 3 december & Maandag 4 december

Dinsdag 5 december

Woensdag 6 december

Vandaag is het helaas alweer onze laatste dag in Australië. We bezoeken een groot mestveebedrijf dat je van veraf al ziet. Helaas mogen we geen foto’s maken. Wel jammer, maar begrijpelijk. Het vee komt hier binnen om naar wens van de afnemer afgemest te worden. Wil de ene grote supermarktketen zuiver vlees, staat de concurrent groeihormonen toe waardoor de koeien aanzienlijk sneller groeien met ca 1 kg/dag. Dierencontroleurs rijden op paarden tussen het vee door wat rustig ligt te herkauwen. Alles is al verkocht. Na deze interessante rondleiding rijden we verder door een groot mijnbouwgebied naar Sydney. Het rustige verkeer is voorbij. Zo ook de uitgestrekte akkers en het mooie landschap. We checken in voor onze vlucht naar Guangzhou waar we morgenvroeg zullen landen.

Donderdag 7 december

Na een rustige vlucht van zo’n 10 uur gaan we eerst in ons hotel opfrissen en slapen. Om 12 uur stappen we in de bus samen met onze gids Bram. We gaan een paar highlights van de miljoenenstad Guangzhou in China bekijken. Het eerste wat opvalt zijn de vele elektrische auto’s, scooters en fietsen. En het is er schoner dan verwacht. Het verkeer in het centrum is een chaos, maar toch accepteert iedereen het en loopt het wel weer. We bezoeken eerst het oude deel van de stad en later het nieuwe. De dag sluiten we af met diverse proeverijen. Morgenmiddag het laatste stukje van de reis.

Vrijdag 8 december

Tegen de avond arriveren we in het koude Nederland. De mooie reis naar Down Under zit er helaas op. Nu naar huis, acclimatiseren en nagenieten.