Reisverslag SIMA-reis

Donderdag 23 februari

Donderdag vertrokken we met 20 mensen voor onze reis naar Frankrijk. Einddoel is de SIMA, maar de tussenstops zijn ook zeker de moeite waard. De eerste is op donderdagmiddag bij Vervaet in Biervliet. Grondlegger van het bedrijf, Frans Vervaet, leidt ons persoonlijk rond en doet dat met groot enthousiasme. Dankzij de nieuwe geluidsinstallatie met goede koptelefoons is hij ook in rumoerige gedeelten van de fabriek goed te verstaan. De fabriek zat juist in de periode tussen het afleveren van de mestvoertuigen en het opzetten van de bietenrooiers. Dat is de manier van Vervaet om jaarrond productie te kunnen draaien. Efficiëntie is het toverwoord en daarom besteden de Zeeuwen veel van hun productie uit. Het heeft zo ongeveer 250 toeleveranciers. Maar een sterk punt van Vervaet is ook de revisie van gebruikte machines, waardoor kopers van een nieuwe machine een goede restwaarde krijgen van hun gebruikte machine. In 1975 begon Vervaet met de bouw van zelfrijdende bietenrooiers en in 1990 kwamen daar de zelfrijdende mestvoertuigen bij. Daarnaast is er het dealerschap van John Deere voor Zeeland, West-Brabant en de Zuid-Hollandse Eilanden. Er werken ongeveer 170 mensen bij dealer en fabriek. 

Van Biervliet ging de reis naar onze overnachtingsplaats Brugge. Na het diner was er tijd genoeg om nog even de stad te verkennen en kennis te maken met de Brugse Zot.

Vrijdag 24 februari

Om 8.00 uur stappen we in de bus voor een bezoek aan New Holland in Zedelgem. Hier bouwt New Holland combines, hakselaars en grootpakpersen. Er wordt niet alleen geassembleerd, maar ook echt gefabriceerd. We zien iets van de bewerking van de ruwe materialen. Zo gaat er jaarlijks 15.700 ton staal doorheen en 212 ton verf. Een combine bestaat gemiddeld uit 7.200 onderdelen, een hakselaar uit 6.300. We zien het hele productieproces van ruwmateriaal tot eindproduct. Onze gids weet met de nodige humor en anekdotes de aandacht goed vastgehouden en de route van zes kilometer door de diverse hallen is om voordat we het in de gaten hebben. Vervolgens genieten we van de lunch in de kantine bij New Holland en kunnen we nog even wat dingetjes kopen in de schop. Dat gaat van e-bikes tot onderbroeken, maar miniaturen en kleding zijn meer verkochte items. 

We vervolgen onze reis naar Waregem, waar Piet Verschelde een handel heeft in oldtimers. Hij begon in 1972 met het kopen van oude trekkers in België en Frankrijk en gaandeweg breidde hij zijn werkgebied uit. De specialisatie van Piet is het opkopen en opknappen van Pampa’s, de Argentijnse variant van de Lanz Bulldog. Sinds 1942 verkocht hij ruim 12.500 trekkers, waarvan 1.650 Pampa’s. We kijken onze ogen uit, waarna we vertrekken naar Bethune, onze overnachtingsplaats in Frankrijk.