Blog Steam Fair 2017

Reisverslag Pionier

Reisblog

Woensdag 23 augustus

Vanuit Friesland rijden we via verschillende plaatsen naar België. Het is zonnig en de verwachtingen voor de komende dagen zijn gunstig. Na wat vertraging op de Belgische snelweg gaan we op bezoek bij Michel Geldof om zijn privé verzameling te bewonderen.

Een zeer uitgebreide en bijzondere verzameling. Er staan zo'n 150 oldtimers in de hal, waarvan enkele modellen uiterst zeldzaam en exclusief zijn (nog 5 of 10 bestaand in de wereld). Voorbeeld is de Oil Pull, de  1-cylindertractor uit 1915. De oudste tractor dateert van 1902 en enkele prairietractoren uit ca. 1910 van 11.000 kg per stuk zijn ook niet te missen tussen de verzameling. Toen hij ongeveer 20 jaar geleden begon met verzamelen had hij al snel de uitgebreide Deutz verzameling bij elkaar.

De favoriet van meneer Geldof? De Aultman & Taylor 30-60 uit 1911

Na het interessante bezoek rijden we door naar de ferry terminal van Calais. Allemaal even door de paspoortcontrole en we kunnen de boot op. Na 1,5 uur varen naderen we de krijtrotsen van Dover en is het tijd om aan land te gaan. Even omschakelen naar het links rijden en we zijn onderweg naar het hotel van vanavond. Na een wandeling door Folkestone en een paar drankjes is het bedtijd.

Donderdag 24 augustus

Vandaag bezoeken we Londen en Oxford. We rijden met de bus door de Engelse hoofdstad en bekijken de hoogtepunten. Even ondergronds parkeren en naar buiten om de Tower Bridge en Tower of Londen te eren met een bezoekje. Na een paar kiekjes rijden we verder langs de London Eye en Houses of Parliament naar Buckingham Palace.  Helaas is Hare Majesteit niet aanwezig voor een kopje thee. Na de indrukwekkende smeerkunsten van Arend-Jan en onze chauffeur kunnen we lunchen en door naar Oxford.

Hier worden we door twee enthousiaste studenten rondgeleid in de mooie universiteitsstad. Naast een stukje geschiedenis van de stad komen de meest interessante en bijzondere verhalen over de universiteit en haar studentenverenigingen naar boven. We zien verschillende locaties uit Inspector Morse en Harry Potter en na zo'n twee uur is het tijd om verder te reizen naar ons hotel. Er worden nog wat pints genuttigd en dan is het op naar morgen, de Steam Fair staat voor de deur.

Vrijdag 25 augustus

Het is dubbel feest, want Theo en Cees zijn jarig.  Dat jaartje extra doet het hem voor korting op de Steam Fair 😉 Een mooie dag om het te vieren met tienduizenden Engelsen. Op weg naar de Fair komen we nog langs het beroemde Stonehenge en daarna is het tijd om ons onder te dompelen in de stoom en de Engelse gezelligheid. Er is veel, heel veel te zien, dus morgen nog maar een dag. In de avond, als alles donker wordt, genieten we van de verlichte stoomtrekkers en de verlichte kermis. Fantastisch. Een enkeling vermaakt zich nog in de draaimolen en wij genieten nog even van de vele bands.

Op naar dag twee !

Zaterdag 26 augustus

We staan vroeg op en tijdens ons Engelse ontbijt feliciteren wij de derde van deze week: Andrea.

We zetten opnieuw koers richting de Fair en baden ons een weg door het glooiende landschap van Dorset.

De tweede dag geeft ons tijd om alle resterende hoeken van de fair uit te pluizen of om de lokale bezoekers te aanschouwen.

Aan het begin van de avond hebben we allemaal de nodige stappen op de teller, ik heb inmiddels een gloeikop van de fel brandende zon; tijd dus om naar het hotel te gaan.

Het is zaterdagavond; dat betekent dat we nog niet kunnen gaan slapen zonder eerst een terrasje te pakken. Een paar drankjes en een verjaardagstraktatie verder gaat de nachtploeg nog even door en doet om 3 uur eindelijk het licht uit.

27 augustus

De reis zit er bijna op. We vertrekken naar de veerboot, komen aan in Calais en rijden terug richting onze vertrekplaatsen. Onderweg eten we samen nog wat en zeggen we elkaar gedag. Het is inmiddels bijna maandag als de laatste groep Friezen over zijn en Steam Fair 2017 erop zit.

Bij deze willen we iedereen bedanken voor de gezelligheid en medewerking! We kijken uit naar de jubileumeditie van volgend jaar, tot dan!