Blog Leipzig

Op naar Leipzig en Lotte is jarig

Vandaag is Lotte jarig. 29 is ze geworden en natuurlijk is het kantoor bescheiden versierd. Na de koffie en een stuk heerlijke vlaai is het tijd om weer lekker aan het werk te gaan.

Nog twee dagen en dan vertrekken we naar Leipzig voor een lang weekend oldtimers. Eens per twee jaar vindt hier een oldtimermanifestatie plaats waar in 2015 ruim 1.000 trekkers te zien waren. Omdat de deelnemers zich niet vooraf kunnen aanmelden, is het altijd weer een verrassing wat en wie er is. Het belooft zaterdag redelijk goed weer te worden. Niet als in 2015 ruim 30 graden. Toen was het echt warm. In het centrum van Leipzig vindt een heel ander feest plaats, maar daar ga ik nu nog niets over zeggen. Volg de blog en je ziet wat we zoal beleven en wie mee is gegaan naar voormalig DDR. Wordt vervolgd......

Donderdag 29 juni

Heerlijk hoe de natuur verandert na een goede regenbui. Alles groeit goed, ook het onkruid. Dat zien we volgende week wel weer. Nog even de laatste details en tijden doorgeven en dan kunnen we morgen weg. Straks boodschappen doen en de tas pakken.  We hebben er zin in! Morgenavond proberen we wat foto's op de site te zetten van ons bezoek aan het IFA-museum.

30 juni Enthousiaste rondleiding IFA museum Nordhausen

Het is een stukje rijden naar het voormalige DDR. Onderweg genieten we van de enorme akkers graan en grote boerderijen. Vanmiddag hebben we IFA bezocht. Hier werden vroeger trekkers gebouwd. Heel veel trekkers. En prototypes die nooit toestemming hebben gekregen van de communistische regering om geproduceerd te worden. En dat de regering besliste blijkt wel dat in 1965 is beslist om de trekkerproductie elders te doen en Nordhausen zich moest richten op de bouw van motoren. Dat ze ver voorop liepen blijkt wel dat ze in 1985 al een common rail diesel hadden ontwikkeld. Onze gidsen vertellen enthousiast over de trekkers en hoe het er in die tijd aan toe ging. Zo moest 5% van de omzet worden besteed aan consumentenproducten en daarom bouwde men hier ook fietsen. En de eerste fiets met abs staat vooraan in het museum te pronken. Later dan gepland verlaten we, na een groepsfoto, het museum en rijden verder naar Leipzig. Ons einddoel vandaag. Morgen naar de oldtimershow, maar nu eerst gezellig bijpraten over de oldtimers die de groepsleden hebben.

Zaterdag 1 juli

Vandaag zijn we naar Bulldog Dampf und Diesel geweest. Je weet nooit wie en wat hier komt, want je kunt je vooraf niet inschrijven. De oldtimers komen overal vandaan en rijden de hele dag door over het veld. Volop genieten van letterlijk de rook en diesel. Wat wil je nog meer?! We hebben veel mooie (on)gerestaureerde (on)bekende modellen gezien en zullen, zodra we thuis zijn, meer op de site zetten. Geniet van een heel kleine impressie en van het reisverslag wat je over een paar maanden in de Pionier kunt lezen want Peter heeft nog veel meer gezien dan wij!

Zondag 2 juli

Vanochtend zijn 9 die-hards naar de show geweest en hebben volop genoten van de trekkers die langzaam het terrein verlieten. De rest is Leipzig in gegaan en heeft het Volkerschlachtdenkmal beklommen en genoten van een mooi uitzicht over de stad.

Vanmiddag heeft Rosalie ons rondgeleid door deze mooie stad en er veel over verteld. De stad van Bach en waar het verzet tegen het communisme ertoe heeft geleid dat de muur is gevallen. Een onverwacht mooie stad waar we zeker over twee jaar weer naar toe gaan om opnieuw te genieten van de geweldige oldtimershow!

Maandag 3  juli

Fijn dat we vanochtend rustig konden ontbijten na de gezellige avond van gisteren. Wat hebben we gelachen! Het ontbijt laten we ons dan ook goed smaken en om een uur of 9 vertrekken we richting een oldtimerverzamelaar met een paar bijzondere Hanomags, auto's, bouwmachines en motoren tot een gasmotor uit 1881. Het is genieten, ook van het mooie weer en daarom bezoeken we ook nog even Hildesheim, een historische stad met een mooie stadskern waar iedereen met een goed gevuld lunchpakket even de benen kan strekken. Of een ijsje kan halen, want we hebben het geweldig getroffen met het weer.

In de middag nemen we afscheid van de groep uit België/Zuid-Nederland want die rijden een andere route richting Eindhoven. Helaas komen zij terecht in een lange file, maar door de grote flexibiliteit van iedereen heeft dit pret niet mogen drukken. De rest gaat via Oldenzaal terug en voordat iedereen bij de opstapplaats is afgezet is er eerst nog een afscheidsdiner.

Bij deze willen we iedereen bedanken voor de gezelligheid, interesse, goede gesprekken en medewerking! Op naar de Steam Fair en natuurlijk zet Leipzig 2019 maar vast in de agenda!

Arend-Jan, Lotte en Eline

Meer foto's en reisverslag in print

In de nieuwe Pionier van de OTMV komt een uitgebreid reisverslag van Peter Rutjes en Arend-Jan Blomsma heeft een aantal foto's geplaatst. Klik hier om naar de foto's op Trekkerweb te gaan.

Posted in Geen categorie.